Petit .verbindt.., ook nu!

Om dichter bij de leden te komen en te horen wat er speelt heeft het bestuur van OGN de wens uitgesproken om bestuursvergaderingen in 2020 bij een lid te willen houden. Voor de bestuursvergadering van 20 februari waren we uitgenodigd bij Petit .verbindt.. in Nuth.

We werden hartelijk ontvangen door Anita van Kruchten en in de vergaderruimte stond koffie en vlaai gereed. Maar alvorens we deze konden nuttigen werden we eerst rondgeleid door het bedrijfspand met kantoren en winkel aan de Stationstraat 59 in Nuth.

Petit werd in 1991 opgericht door Leon Petit en vierde in 2016 haar 25-jarig bestaan. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van telefonieoplossingen voor vast en mobiel, internetverbindingen en wifi, ICT Cloud oplossingen, domotica en beveiliging en portofoonoplossingen in de regio en daarbuiten. Uiteraard met de daarbij behorende support en met een eigen 24/7 servicedienst. Voornamelijk voor zakelijke klanten, maar ook particulieren zijn welkom. Het merendeel van de klanten is gevestigd tot aan Roermond, maar ook steeds vaker in de rest van het land vanwege contracten met landelijk opererende organisaties.

“Voor al onze diensten, al dan niet in combinatie, krijgt de klant één aanspreekpunt voor de projectafhandeling. De projectmanager doet de planning van monteurs, bestellingen en is de verbindende factor tussen klant, accountmanager en monteur”, vertelt Anita tijdens de rondleiding. “Alles is maatwerk. We bieden onder andere eigen verbindingen aan via koper of glasverbindingen van KPN. Snel en betrouwbaar. Al deze diensten voeren we uit met een loyaal team van 24 mensen. We hebben weinig ziekteverzuim of verloop en medewerkers voelen zich thuis hier”, vervolgt Anita.

Anita is samen met Norbert Dehing eigenaar en vormt de directie van Petit .verbindt.. Anita doet de planning, interne bedrijfsvoering en HR, terwijl Norbert de commerciële en technische kant belicht door onder andere aansturing van de accountmanagers. 

“Alle accountmanagers hebben een technische achtergrond en kunnen daardoor naadloos schakelen tussen de wensen van de klant en onze technische mensen”, vertelt Norbert terwijl we het kantoor van de accountmanagers binnenkomen. 

Het kantoor en winkel zijn van oorsprong 3 woonhuizen die met elkaar zijn verbonden. Ruimte genoeg voor de medewerkers verspreid over diverse kantoren. NIET STOREN staat er op de deur van de Servicedesk waar supportmedewerkers klanten telefonisch ondersteunen. In de winkel met ruime openingstijden op werkdagen kunnen particuliere en zakelijke klanten terecht voor alle diensten van Petit .verbindt.., maar ook accessoires voor telefoon of wifi en natuurlijk voor vragen en support.

“Reparaties doen we zelf niet meer. Dat is in het verleden overgenomen door wat nu Dynafix is”, vult Norbert aan. “Ik ben ooit begonnen als stagiaire bij Leon Petit en toen hij in 2007 vroeg of ik de zaak wilde overnemen zijn we gestart met het opstellen van een overnameplan. Daarbij wilde ik dat niet alleen doen en heb ik Anita gevraagd of ze samen met mij die stap wilde zetten.”

“Ik had daar nooit over nagedacht en het kwam voor mij wel als een verrassing”, zegt Anita lachend. “Maar in 2010 hebben we de knoop doorgehakt en zijn we samen gestart met Petit .verbindt.. Daarbij hebben we het oorspronkelijk voornamelijk op telecom gerichte bedrijf omgeturnd naar de allround dienstverlener die we nu zijn”, vervolgt Anita.

“In 2011 vierden we het 20-jarig jubileum en inmiddels had de krediet crisis danig toegeslagen”, valt Norbert bij. “Samen met de steun van ons team en Leon Petit hebben we het toen gered.”

Wat we in de week voor carnaval nog niet konden voorzien was dat amper 2 maanden na het bezoek de wereld er heel anders uitziet en we midden in een nieuwe crisis zitten. Ook met Anita hebben we telefonisch contact gehad over hoe de Corona maatregelen hun bedrijf treft en hoe ze er mee omgaan.

“Hollen en stilstaan”, is het eerste antwoord van Anita. “De eerste week werden de meeste projecten geannuleerd of vooruitgeschoven. Vanuit de eerstelijns zorg klanten die we hebben kwam het verzoek om keuzemenu’s op telefonie aan te passen. En iedereen moest het meteen geregeld hebben uiteraard! Dat was pittig voor onze helpdesk mensen. Daarnaast moesten we veel bedrijven en particulieren ondersteunen bij het inrichten van thuiswerken”, vervolgd Anita. “Maar omdat we als vitale beroepen werden aangemerkt waren we al lang blij dat we door mochten!”

“In het begin was het natuurlijk zoeken en schipperen. Wie thuis kon werken, werkte thuis en op kantoor werd de 1,5m afstand gerespecteerd. We bekijken de situatie nu van dag tot dag om te bezien wie wanneer thuis of op kantoor werkt. De winkel bleef gewoon open, mede door de tomeloze inzet van de medewerkers die, ondanks onderbezetting door diverse redenen, er niet van wilden weten om de openingstijden in te perken. Dat doet me enorm goed”, zegt Anita trots. “Dagelijks doen we de klinken, telefoons etc. ontsmetten met Dettol en de medewerkers hebben beschikking gekregen over ontsmettingsmiddelen om hun handen en andere spullen meteen te ontsmetten. Zelf probeer ik zoveel mogelijk op kantoor te zijn, samen met de mensen die veelal niet van thuis uit kunnen werken in de klei. Ik merk dat dat gewaardeerd wordt.”

“De monteurs waren natuurlijk in het begin doodsbang en dat begrijp ik ook wel, ondanks dat ik meteen mondkapjes en desinfectie spullen voor ze geregeld had. We vragen klanten om onze monteurs in een lege ruimte zonder mensen te laten werken en hebben onze monteurs op het hart gedrukt als het niet goed voelt, meteen naar kantoor te bellen. Dat is nu gelukkig minder, omdat iedereen er ondertussen aan gewend is en afstand houdt.”

“In de winkel loste het zich eigenlijk vanzelf op. Klanten bellen vaak eerst of we open zijn en dan maken we een afspraak. Prettig voor de klant en ook voor de medewerkers. Er is ruimte genoeg om afstand te houden en na het bezoek wordt alles ontsmet.”

Over de toekomst is Anita net zo onzeker als iedereen op dit moment. “Het blijft koffiedik kijken hoe een en ander zich ontwikkelt”, zegt ze. “Investeringen worden nu uitgesteld, dus grote projecten verwachten we op korte termijn niet, uiteraard hebben we support contracten bij onze bestaande klanten, maar desondanks hebben ook wij gebruik gemaakt van de regelingen die ter beschikking worden gesteld door de overheid. Hebben we het niet nodig, des te beter, dan betalen we het wel terug. De NOW-regeling, die de werktijdverkorting vervangt, is een uitzonderlijk goede en eenvoudige regeling. Ik hoor van andere ondernemers dat ze het moeilijk vinden, vaak vanuit trots, om hulp te vragen. Het zijn pittige tijden en alle hulp is welkom. We hebben het al meegemaakt en ook deze crisis komen we te boven”, besluit Anita.

Heeft u een vraag op het gebied van telefonie, internet, beveiliging en andere diensten die Petit.verbindt.. aanbiedt. Denk dan ook aan deze lokale ondernemers en kijk op www.petitverbindt.nl voor meer informatie.